søndag 13. februar 2011

Mørk trøffelkake til morsdag eller Valentine's day?

I anledning morsdag i dag og Valentine's day i morgen, tenkte jeg at det var en koselig idé å prøve meg på en ny kakeoppskrift. Oppskriften er hentet fra Maison Mat & Vin - et matblad jeg fikk da jeg deltok på messen Smak2011 i Lillestrøm tidligere denne uken. Kaken er overraskende enkel, vanvittig god, og kan lett lages i glutenfri versjon ved å bytte ut hvetemelet. Det er en veldig mektig trøffelkake/mørk sjokoladekake som lett er nok til 8-12 personer.

Til en ca 22 cm springform trenger du:
  • 100 g smør
  • 100 g sukker
  • 100 g mørk sjokolade
  • 3 egg
  • 30 g hvetemel

Glasur

  • 150 g mørk sjokolade, helst 70%
  • 50 g smør, romtemperert
  • 1-2 ss kremfløte
  • 2 ss sterk kaffe

Kake: Smelt smør, sukker og sjokolade i vannbad eller over svak varme. Ved svak varme er det lurt å ha noen dråper vann i kjelen for at sjokoladen ikke brenner på. Ha blandingen over i en bolle. Under lett omrøring, tilsett ett egg av gangen. Deretter sikt melet, tilsett det i blandingen, og deretter bland godt. Ha deigen i en smurt springform eller en annen liten kakeform. Stek kaken ved 175 grader i 20-30 minutter. Husk at kaken skal være litt deigete.

Glasur: Smelt sjokolade i vannbad. Rør i smør til dette er smeltet. Tilsett deretter fløte og kaffe og bland godt.

Ved bruk av springform: Hell glasuren over kaken før du tar av ringen på springformen. La kaken stå til glasuren er begynt å stivne i kanten. Deretter tar du av ringen og lar noe av glasuren renne ned kanten av kaken. Pynt deretter med ønsket pynt som for eksempel revet mørk og hvit sjokolade, knuste moccabønner, frukt (physalis) eller annen kakepynt.

Ved bruk av annen form: Fyll glasuren i en sprøytepose og avkjøl denne i kjøleskap i ca 15. minutter. Legg den delvis avkjølte kaken over på et ønsket kakefat. Sprøyt glasuren på og pynt med ønsket kakepynt.

Musikkforslag: I anledning Valentine's day, og mitt sentimentale humør, anbefaler jeg Eva Cassidy - Time After Time. Det er den vakreste tolkningen av denne sangen jeg noensinne har hørt.

Vinforslag: Vinmonopolet anbefalet søte rødviner av typen Recioto til sjokolade. Righetti Recito della Valpolicella Classico 2009 får du til 115kr for en halvflaske.

4 kommentarer:

  1. Den så farlig god ut. Jeg elsker slike mektige og saftige kaker. :-)

    SvarSlett
  2. Dette er jo ikke en glutenfri kake når det er hvetemel i :)

    SvarSlett
  3. Det står HVIS man bytter ut hvetemelet ;)

    SvarSlett
  4. Denne smakte supergodt... God kakeoppskrift Kathrine!!
    Klem fra jeanette

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin