søndag 2. januar 2011

Knallgrønn ertesuppe

Først vil jeg ønske alle dere kjære lesere et riktig godt nytt år! Håper dere har hatt en herlig jul med god mat, god tid, gode relasjoner og alt som hører med..

Når jeg nå ser tilbake på bloggefrekvensen min de siste månedene av 2010 er det ikke akkurat så mye å skryte av.. Jeg har mange utprøvde oppskrifter og bilder på lager som venter utålmodig på å få komme ut her på bloggen, men som høygravid redebygger er det ikke alltid at tiden strekker like godt til.

Nyttårsaften ble feiret av meg og mannen i ro og mak hjemme, og vi koste oss med 3 retters middag. La meg få presentere forretten, en tykk og kremete grønn ertesuppe.



Oppskriften fant jeg i Frelsesarmeens Suppebok - Kraft. Nå skal det sies at mannen min ikke er noen stor fan av suppe, og i hvert fall ikke ertesuppe, men da han smakte denne utbrøt han: "Denne er jo av et helt annet kaliber enn andre ertesupper jeg har smakt!"

Oppskriften er egentlig beregnet til 4 personer, men jeg bruker samme mengde til oss to:
  • 500 g grønne erter, frosne
  • 1 stor gul løk
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 ss smør
  • 2 skiver bacon
  • 5-6 dl hønse- eller kyllingkraft
  • 1/2 dl kremfløte
  • salt og pepper
Finhakk hvitløksfeddet og fres det raskt i smøret. Pass på, hvitløk svir seg fort.

Finhakk løken og surr den på svak varme sammen med hvitløken og de hele baconskivene. Når løken er blitt myk, har du oppi 1/3 av de frosne ertene. Imens ligger de resterende ertene i fryseren for å bevare grønnfargen, som blir svakere når ertene varmes opp.
Hell så over kraften og la alt småkoke i 20-30 minutter.

Ta ut baconskivene og hell blandingen i en blender. Kjør det sammen med fløten og resten av ertene til en jevn og fyldig konsistens. Hell så alt tilbake i kjelen og la det koke opp. Smak til med salt og pepper og server.



Drikkeforslag: Som dere sikkert har fått med dere, går det ikke med noe særlig vin her i gården (for tiden), men etter å ha søkt litt rundt på snooth.com ser det ut til at en fruktig Sauvignon Blanc kan passe bra til denne suppa.

Musikkforslag: Röyksopp - Happy up here

1 kommentar:

  1. Felice Anno Nuovo ♥
    Stefania Italy
    http://coolchicstyleconfidential.blogspot.com/

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin